15 comments on “Taszczyn pszczeli (Philanthus triangulum) – pszczeli wilk

  1. Mateusz, to się czyta, jak najlepszy kryminał 🙂
    Ja się muszę przyjrzeć, czy nie mieszkam po sąsiedzku z taszczynami. We wrześniu kwitnie bluszcz porastający mój dom, kręcą się wtedy nad nim tysiące pszczół, a na ziemi widziałam walki między owadami na śmierć i życie. Może to właśnie taszczyny?

    • Być może i mieszkają jako ciekawi sąsiedzi, kto wie 😉 Dobrze by było się im przyjrzeć bliżej, nawet jeśli to nie one, to być może są tam inne, ciekawe gatunki z rodziny grzebaczowatych, a tych jest naprawdę całkiem sporo 🙂

  2. Bardzo lubię obserwować taszczyny, ale jeszcze nigdy nie widziałem tego wyciskania pokarmu ze złapanej pszczoły. To już trochę hard-core 🙂 Wpis jak zwykle świetny – dużo ciekawych informacji i zdjęć.

    • U mnie na jednym ze zdjęć widać, jak taszczyn trzyma szczękami za aparat gębowy pszczoły, by zlizać z niej nektar, ale też nie widziałem, by w tym momencie ją ściskał, dlatego podejrzewam, że ma to miejsce w powietrzu i dlatego tak trudno ten moment zaobserwować 🙂

  3. „często zakładają swoje gniazda w pobliżu człowieka, nawet na osiedlach miejskich” – tak właśnie, u mnie w centrum miasta taszczynów jest sporo, nie mam szczególnych problemów ze spotkaniem ich. Ale najczęściej trafiam na samce, samiczki spotkałam tylko dwa razy. A Onibe kiedyś opowiadał o miejscu, gdzie kopały norki w lukach pomiędzy płytami chodnikowymi i żyło ich tam całkiem dużo.
    Artykuł świetny, obserwacje zdjęciowe też. Szczególnie walka samic i to ze zlizywaniem. 🙂

  4. Witam, mam problem z taszczynem w swoim ogrodzie. Owady zniszczyły trawnik, magnolię.. czy jest jakiś sposób na pozbycie się tych owadów ze swojego ogrodu? Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam.

  5. na moim podwórku co roku gniazduje kilkaset (300-500) taszczynów, ciekawy jestem czy nie są groźne np. dla boso biegającego dziecka?

  6. Po przeczytaniu artykułu żałuję ze zniszczylam im gniazdo…myslalam ze sa groźne i ze yo osy…mam nadzieje ze wrócą…ciekawe owady do obserwacji…zwlaszcza gdy buduja norki

  7. Wszystko fajnie ale ja mam tego tysiące fruwających i kopczykòw na trawniku ,wnuczka się.boi wyjść , co mam zrobić żeby się tego pozbyć

Dodaj komentarz