8 comments on “Taszczyn pszczeli (Philanthus triangulum) – pszczeli wilk

  1. Mateusz, to się czyta, jak najlepszy kryminał 🙂
    Ja się muszę przyjrzeć, czy nie mieszkam po sąsiedzku z taszczynami. We wrześniu kwitnie bluszcz porastający mój dom, kręcą się wtedy nad nim tysiące pszczół, a na ziemi widziałam walki między owadami na śmierć i życie. Może to właśnie taszczyny?

    • Być może i mieszkają jako ciekawi sąsiedzi, kto wie 😉 Dobrze by było się im przyjrzeć bliżej, nawet jeśli to nie one, to być może są tam inne, ciekawe gatunki z rodziny grzebaczowatych, a tych jest naprawdę całkiem sporo 🙂

  2. Bardzo lubię obserwować taszczyny, ale jeszcze nigdy nie widziałem tego wyciskania pokarmu ze złapanej pszczoły. To już trochę hard-core 🙂 Wpis jak zwykle świetny – dużo ciekawych informacji i zdjęć.

    • U mnie na jednym ze zdjęć widać, jak taszczyn trzyma szczękami za aparat gębowy pszczoły, by zlizać z niej nektar, ale też nie widziałem, by w tym momencie ją ściskał, dlatego podejrzewam, że ma to miejsce w powietrzu i dlatego tak trudno ten moment zaobserwować 🙂

  3. „często zakładają swoje gniazda w pobliżu człowieka, nawet na osiedlach miejskich” – tak właśnie, u mnie w centrum miasta taszczynów jest sporo, nie mam szczególnych problemów ze spotkaniem ich. Ale najczęściej trafiam na samce, samiczki spotkałam tylko dwa razy. A Onibe kiedyś opowiadał o miejscu, gdzie kopały norki w lukach pomiędzy płytami chodnikowymi i żyło ich tam całkiem dużo.
    Artykuł świetny, obserwacje zdjęciowe też. Szczególnie walka samic i to ze zlizywaniem. 🙂

  4. Witam, mam problem z taszczynem w swoim ogrodzie. Owady zniszczyły trawnik, magnolię.. czy jest jakiś sposób na pozbycie się tych owadów ze swojego ogrodu? Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam.

Skomentuj

