32 comments on “Kruszczyca złotawka (Cetonia aurata) – klejnot wśród polskich chrząszczy

  1. Na mojej działce jest ich mnóstwo,na bzach i jeszcze więcej na parzydle leśnym. Moja wnuczka fotografuje je pasjami.

    • Potwierdzam, ten piękny , zielony chrząszcz niszczy kwiaty – zwłaszcza róż.Wgryza się do ledwo rozchylonych pąków i niestety pąk jest zniszczony. Z
      bieram te chrząszcze i przenoszę na białe kwiaty tawulca albo wyrzucam daleko od działki.

  2. Te żuczki są bardzo podobne do mieszkanców mojej działki które bardzo sukcesywnie obgryzaja mietę, róze, szczaw, a i nie gardzą rumiankami jak z nimi wygrać ? . W tym roku jest ich wyjatkowo duzo.

  3. Do mnie również zawitał na gęste kwiatostany białej rutewki. Chrząszcz spokojnie pasł się jak cielę na łące sumiennie oblizując pylnik po pylniku 😉

  4. Może i piękny robaczek ale u mnie nie jest lubiany- jak szarańcza niszczy kwiaty rododendronów i potem piwonii. Jeśli na czas nie zauważę, to po tygodniu kwitnący krzew wygląda jak po gradobiciu.
    Może uda mi się przyłapać go w czasie wygryzania płatków i zrobić zdjęcie.

  5. Pingback: Goście w Roślinnym Kąciku – cz.1 – Chrząszcz – Kruszczyca | My Blog

  6. Właśnie na mój balkon przyleciała taka zielona istota. Myślałam, że szerszeń, ewentualnie trzmiel bo duża. Ale już w podczas jej lotu zauważyłam, że jest zielona z czarnym brzuszkiem. Usiadła w doniczce na ziemi i wtedy zauważyłam, że się błyszczy i ma intensywny zielony, metaliczny kolor oraz podobny kształt jak na zdjęciu. Stawiam na kruszczycę złotawkę, ale pewności nie mam. Nie chciałam jej przeszkadzać. Wlazła sobie w ziemię:).

  7. U mnie siedzą na lilaku i czasami na róży pomarszczonej. W kwiatostanach lilaka potrafią siedzieć spokojnie godzinami i czasem mam wrażenie, że są odurzone zapachem tego krzewu:) Bardzo je lubię.

  8. U mnie w tym roku siadały masowo na kwiatach jarzębiny. Są bajkowe i pozwalają się lekko oswajać, są mało bojaźliwe , może dlatego, że takie duże.

  9. Znalazłam ja raz w kałuży na drodze miedzy polami.Sprawiała wrażenie pieknego opala.Robi wrazenie

  10. Jak dlugo zyje ten zuczek ? Znalazlam takiego samego 2 miesiace temu na tarasie, lezal na pleckach i nie mogl sie podniesc, robie co moge zeby zyl, bo jest inwalida, nie moze odfrunac 😦 na razie mieszka w miseczce z ziemia i roslinami, ale to za malo. Lubi plasterki banana jabluszka, melony itp.Jak moge mu stworzyc warunki do zycia w domu…?
    Moze powinnam oddac go w fachowe rece, nie mam pojecia…Prosze o dobra rade 🙂

  11. Dziękuję za wyjaśnienie szukLem i znalazłem co to za owad szkoda bo możnabyloby złączyć zdjęcie Biskupin Wrocław

  12. Z mojej obserwacji wynika ze podgryza kwiaty rododendronu (bądź w inny sposób ale jednak je uszkadza). Siada tylko ma odmianę o białych kwiatach.

  13. Kruszczyce lub jakieś podobne owady przyleciały najeść się sałaty, wyrzuconej do pojemnika na bioodpady. Przemieszczały się całą chmarą.

  14. Z uwagą przeczytałam artykuł , sprawdziłam wyrostek na śródpiersiu i stwierdzam, ze cała ich masa , kilkadziesiąt , siedzi dziś na moich białych hortensjach i nic sobie nie robi z mojej obecności.
    Jest ciepłe sierpniowe popołudnie .zachodzące słońce pada na kwiaty.

    • U mnie siedzą po kilka w głębi pączków róż żółtych a dzisiaj te róże jakby po przekwitnięciu zdziwiłam się ponieważ dopiero zaczęły kwitnąć A to te robaki tak mi jest załatwiają muszę jutro ich wygnać z mojej działki ale pierwszy raz coś takiego widzę na hortensjach nie miałam

  15. Ratowałam dziś taki klejnocik 🙂 Szłam chodnikiem i mój wzrok przyciągnęło coś zielonego i błyszczącego, co po chwili okazało się ”wywróconym do góry kółkami” chrząszczem. Biduś, chyba naprawdę długo tak wierzgał, bo się mocno przykurzył. Podniosłam go i przeniosłam na trawnik, a dopiero potem znalazłam ten tekst, żeby dowiedzieć się co to za gatunek cudny (bo wcześniej nie zdarzyło mi się na niego natknąć) i przez pół dnia miałam wyrzuty sumienia, że go na kwiatku jakimś nie zostawiłam. (Uznałam, że jak te piękne granatowe błyszczące chrząszcze, ten też zasuwa głównie po podłożu…) Mam nadzieję, że ”mój” chrząszczyk sobie dziś poradził, że się ogarnął i sobie poleciał do jakiegoś ogródka. Zrobiłam mu fotkę na pamiątkę. Kawał zwierza, naprawdę piękny. Super blog 🙂 dzięki któremu następnym razem będę wiedzieć gdzie podrzucać takie zwierzaczki, bo jedne wolą kwiatki a inne leśne ścieżki 🙂
    Pozdrawiam.

    • Ocalilam zlotniaka ze sciezki rowerowej. Przenioslam pieknote na kwietna lake. Na pamiatke sfotografowalam. Mierzy 2 centymetry.

  16. Tak. Piękny owad, którego dzisiaj znalazłam wśród kwiatów lilaka.. zdjęcia postaram się dodać na potwierdzenie, że zjada płatki kwiatów. Pozdrawiam.

    • Piękny szkodnik kwiatów ha ha ha i nad czym tu się zachwycać pewnie przywiało je z Afryki razem z huraganami tak jak stonkę z Ameryki i biedronkę z Chin

  17. Spoko chrabąszcz. Posiadam jednego i jest fajny, nie gryzie. Polecam serdecznie i pozdrawiam

  18. Na 100% żeruje i niszczy kwiaty róż przede wszystkim żółtych. Wiem to z obserwacji mojego ogrodu

    • Zauważyłam że te chrząszcze zagnieździły się na żółtych różach i to po kilka sztuk w głębi pączków nie widziałam o co tutaj chodzi pierwszy raz…..jakieś szkodniki pomyślałam że ona coś złego robią ale nie aż tak patrzę dzisiaj te róże tak jak zwiędłe

  19. Pojawiła się u mnie na żółtej róży wokoło niej mnóstwo meszek zielonych i czerwonych czy ona je produkuje nie widziałam nadgryzionych płatków w innymi krzewie róży żółtej w kwiatach siedzi po kilka chrabąszczy ale kolory niebieski miedziany połyskujące i dużo mniejsze siedzą w środku blisko punkcików

Dodaj komentarz